PROGRAM KASIH ASNAF ZERO HUNGER MAIWP: BAGAIMANA MAIWP MEMBANTU ASNAF-ASNAF YANG MEMERLUKAN

bantuan-baitulmal
PROGRAM KASIH ASNAF ZERO HUNGER MAIWP
Di tengah-tengah kesibukan Metropolis Kuala Lumpur, mercu suar kemajuan Malaysia, terdapat realiti tersembunyi: golongan asnaf yang memerlukan bantuan, bukan hanya dari segi keperluan peribadi, tetapi juga keperluan asas untuk keluarga, seperti makanan, tempat tinggal, pendidikan, kemahiran diri, perubatan, dan lain-lain.


Bagi kebanyakan orang, setiap hari kita berhadapan dengan cabaran untuk memenuhi keperluan asas hidup, walaupun pemandangan bandar yang berseri-seri. Menyedari perbezaan yang ketara ini, MAIWP, Pentadbir Pengagihan Zakat, dengan kerjasama Pentadbir Pengutipan Zakat PUSAT PUNGUTAN ZAKAT dibawah Pengurusan MAJLIS AGAMA ISLAM WILAYAH PERSEKUTUAN, telah melancarkan inisiatif perintis - PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP'.

PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' adalah talian hayat yang disediakan kepada asnaf (penerima yang layak) Kuala Lumpur, Putrajaya, dan Labuan. Program ini menangani masalah keperluan asas makanan secara berterusan, memperkasakan keluarga asnaf dengan akses  kepada barangan runcit asas yang penting. 

Pada 2022, peruntukan RM110.4 juta telah dikreditkan kepada e-wallet BOOST MALAYSIA yang didepositkan setiap bulan ke dalam aplikasi Boost yang terdiri daripada 30,000 asnaf berdaftar. 

Pendekatan digital ini menghapuskan stigma yang dikaitkan dengan kaedah bantuan tradisional, membolehkan keluarga membeli barangan runcit di pasar raya yang mengambil bahagian, seperti MYDIN, WAKEEL MYGROCERMAIWP MART dan banyak lagi. 

PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' ini membolehkan keluarga asnaf untuk membeli bukan sahaja nasi dan sayur-sayuran, tetapi juga susu formula bayi, lampin, dan juga gas memasak. Fleksibiliti ini memberi kuasa kepada keluarga untuk menyesuaikan pembelian mereka mengikut keadaan unik mereka.

Kesannya PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' amat mendalam, dimana melalui tinjauan peserta program mendedahkan penurunan ketara dimana keluarga asnaf telah dapat membeli barang asas dapur dengan lebih banyak dari biasa, dengan pembelian yang lengkap asas diet yang lebih baik, serta kurang rasa bimbang tentang tidak cukup makan. 

Perkembangan anak-anak asnaf perlu diambil kira dari segi keseimbangan makanan yang disediakan, membantu mereka dalam tumpuan pembelajaran dan juga sikap positif didalam keluarga masing-masing. 

program-bantuan-baitulmal
YB SENATOR DATO' SETIA DR. MOHD NA'IM
MENTERI DI JABATAN PERDANA MENTERI
BAHAGIAN HAL EHWAL AGAMA

bantuan-baitulmal-program-kasih-asnaf-zero-maiwp

Tahun 2023, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Bahagian Hal Ehwal Agama,
 YB SENATOR DATO' SETIA DR. MOHD NA'IM, telah meluluskan bajet PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' dari RM 150.00 sebulan kepada RM 300.00 sebulan bermula Januari 2024 kepada semua penerima Bantuan Bulanan seramai 30,000 orang. 

Dan kami sendiri sempat menemuduga dua penerima program apakah jumlah sebanyak RM300.00 ini membantu? Rata-rata telah mengatakan dengan penambahan yang telah diberikan, sangat membantu. Pelbagai dapat dibeli untuk anak-anak mereka. 
 
PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP'
PENERIMA (1) YANG DITEMUDUGA 
'PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP'


PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP'
RESIT BELIAN DARI PENERIMA (2)
PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP'

Pendapat penulis sendiri, PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' telah memupuk perubahan jangka panjang secara tidak langsung.
  • Sikap disiplin dalam cara pembelian dan tidak membazir
  • Mendidik sikap bersyukur dikalangan asnaf-asnaf bahawa ada yang masih mengambil tahu keadaan mereka 
  • Mendidik asnaf-asnaf membeli dengan lebih bijak, hanya yang diperlukan dan dalam keadaan belanja yang sederhana seperti yang dipupuk dalam Agama Islam kita.  
  • Memupuk celik digital dikalangan asnaf-asnaf
  • Mengalakkan transaksi tanpa tunai
  • Memperkasakan kemahiran dalam urusan belanja secara moden dengan banyak barangan kenaikan harga. 
  • Pembayar zakat dapat melihat dengan secara nyata penggunaan zakat mereka kearah mana. 
PROGRAM KASIH ASNAF 'ZERO HUNGER MAIWP' adalah bukti bahawa dengan kerjasama perasaan ehsan dan inovasi, walaupun dalam metropolis yang sebegitu sibuk, kita dapat mengurangkan kelaparan. 

Melalui program ini, MAIWP bukan sekadar membantu dalam meringankan bebanan harian/bulanan asnaf dari segi perbelanjaan tetapi juga keperluan barang asas, tetapi juga membuka ruang untuk para asnaf-asnaf berdiri semula dengan perasaan yang lebih semangat untuk harapan dan peluang membina masa depan yang lebih cerah.

MAIWP

HOTLINE MAIWP (BAHAGIAN BAITULMAL)

TALIAN WHATSAPP (MESEJ SAHAJA)

ALAMAT 
MENARA MAIWP 
Lorong Haji Husein 2, 
Kuala Lumpur, Malaysia
(T) 03-26399000



Previous Post Next Post